Efterårstur 2017 Berlin.

Ferievognen i Berlin, efteråret 2017.

D.3.9

Tidlig efterårstur må man vel lige skrive, da det er lidt tidligt vi er afsted i år. Nå, men en campingferie er vel en god ting, også uanset hvornår man ruller afsted, så vi glæder os til at se og opleve nye steder, denne gang i Berlin.

Vi kører fra Viby kl. 13,00, hvor Marianne samles op, så hun kan få en velfortjent ferie fra sit arbejde. Vejret er dejligt med 20 grader og sol, så det tegner da godt med sådan en god start.

Vi er lige et smut inde i et campingcenter i Vejle, da vi mangler en kile, og et par andre småting, og så går det ellers ned mod Tyskland i rask tempo.

Vi holder en lille pause nede ved grænsen, så kan vi lige se tilbage mod Danmark, inden vi drøner videre.

Vogntoget slapper af, mens vi nyder en kop the her ved grænsen.

Vi har snakket om at vi vil overnatte på: Klütsee camping, den er netop blevet Acsi pris her pr 1.9, så slipper vi med 19 EUR for overnatningen, det er da ikke dyrt. Pladsen ligger tæt på: Bad Seegeberg, så det passer fint med en overnatning der, inden vi fortsætter til Berlin.

Så krydser vi over Kielerkanalen, det er blevet lidt mørkt, men vist bare lidt skyer, ikke alarmerende.

Så er vi hoppet af motorvejen, det er nu skønt at være på vej igen, campingrejser er godt for sindet.

Se lige! smuk blå himmel inden vi ankommer til campingpladsen.

Vi ankommer til campingpladsen kl. 17,20, og får os anbragt på en plads, så vi ikke behøver koble fra. Nu kan vi så slappe af og glæde os over at vi har en dejlig lille ferie foran os.

Her holder vi da godt, og vejret er skønt.

Så er det da på sin plads, at nyde en lille Aperol her i solen, det har Marianne da fortjent.

Vi har hyggeligt selskab, af et par af de faste beboere her på pladsen.

Vi går os en tur på pladsen, inden vi skal til køjs. Det er en udmærket plads til sådan en hurtig overnatning. Servicefaciliteterne er helt fine og alt ialt er pladsen ganske god. Vi kiggede på den på vej hjem fra ferie på en anden tur, der fravalgte vi den til fordel for en anden plads, da der ikke var et øje på turistdelen, men nu er her fint.

D.4.9

Vågner op til en ret kold morgen, kun 9 grader, men solrigt, så det går nok med det'. Efter morgenmad pakker vi sammen, og kan køre fra pladsen kl. 9,30. Vi har blot 300 km til den plads vi vil bruge som base, for besøg i berlin. Pladsen hedder camping Gatow, og den ligger ude i en forstad til Berlin. Bus x34 kører fra pladsen og ind til Berlin centrum på ca 40 minutter, så slipper man for bøvlet med at parkere sin bil.

Klar til at komme afsted! livet er nu skønt som rejsende campist.

Det er skønt vejr at være på farten i, og ikke for meget trafik til at forsinke.

Vindmøllerne står helt stille, der er ikke meget vind til at få fart i dem.

Højspændingsmasterne står som store stålsoldater og vogter over de flotte landskaber.

Så er vi snart ved campingpladsen, skal vist til højre her, og så lige nogle km frem.

Vi ankommer til: camping Gatow, kl.14,30, og får hurtigt en plads på et hjørne. Bag os holder en af de helt store camping-linere, stor som en bybus. Nu skal vi sætte vogn og vores rejsetelt op, og så kan vi se frem til at nyde nogle dejlige dage her i Berlin og området omkring.

Så er vi helt klar til at holde ferie, nu skal der hygges og slappes af.

Hygge i vores dejlige rejsetelt, vi har drukket kaffe og spist hjemmebagt ølkage. Efter aftensmaden cykler vi en lille tur i området, faktisk ned i den mørke skov der er ved siden af pladsen. Vejen fører ned til søen, men det må vi udforske i morgen, nu siger vi godnat og sov godt.

D.5.9

Op til en ny dejlig dag, med sol og varme. Vi nyder at spise morgenmad i teltet, det er noget af det det gør campinglivet så dejligt. Vi har ikke de store planer for i dag, men vil slappe af og nyde solen, og være glade for at vi er afsted med ferievognen igen.

Harry og Solveig vil da også gerne ud og nyde solen, og se lidt af pladsen, så det får de lov til.

Skal lige se om der nyt hjemmefra.

Over middag starter vi cyklerne, og kører en dejlig tur ned gennem skoven, ned til søen, Havel. Der er en fin sti man kan cykle på langs den flotte sø, med en flot udsigt ud til alle dem der nyder sejlerlivet på søen.

Hvor er her da dejligt! vi nyder meget det smukke område.

Vi kører også langs en del af den grimme mur, der er bygget af grimme holdninger og et ønske om undertrykkelse.

Marianne er glad for at hun kan gå gennem porten, uden at blive skudt på.

Parken er da pænt flot, og sikkert også værd at tage en tur i gennem.

Vi cykler ud til en rigtig hyggelig havn, hvor turbådene lægger til. Her er også mange lystbåde, og en masse mennesker der hygger sig i det dejlige vejr, så vi gør da det samme. Vi har medbragt the og lidt godt til maven, så kan vi sidde her og nyde at være til, sammen med alle de andre der også nyder tilværelsen.

Her er da virkelig smukt, og man kan se fjernsynstårnet inde i Berlin her fra.

Det er ikke kun os der hygger, her på havnen, her er en del pensionister, der slapper af i det dejlige vejr.

Så sejler turbåden videre til en ny hyggelig havn, med en masse der nyder livet.

Straks er der en ny turbåd, der lægger til, fyldt med flere glade mennesker! det er da hyggeligt.

Hjemturen tager vi gennem et boligområde, med lidt bakker, men det klarer vi selvfølgelig også. Hjemme på pladsen er det afslapning og læsning der står på dagsordenen resten af dagen. Aftensmaden er grillmad, det må være et must når man er på campingtur.

Så er der vist ro på pladsen, der lyses lidt op af den flotte kugle. der hænger der oppe på himlen. Nu er det tid til at gå til ro, og få ladet batterierne op til nye oplevelser i morgen.

D.6.9

Sikke da en dejlig dag at stå op til! vi skal til: Potsdam i dag der har vi været for mange år siden, så et gensyn må være på sin plads. Der er ikke mere end godt 20 km dertil, og vi kører af landeveje, så vi ser lidt mere af det lokale. Inde i byen kører vi ned i en p. kælder ved torvet, så nemmere kan det da ikke være, så er vi inde i byen, når vi stiger ud af bilen.

Det er da et flot syn der møder os, da vi kommer op fra P.kælderen.

Denne flotte triumfbue, hedder: Brandenburger Tor, og er en af tre tilbageværende byporte her i byen.

Vi går nu en tur gennem den hyggelig by, og lader os suge ind i stemningen sammen med alle de andre der hygger sig her. Vi har ingen plan men vil bare daske rundt og se hvordan denne fine by er at være i.

Vi går ned i den smukke brostensbelagte forretningsgade/strøget, så kan vi kigge lidt butikker undervejs.

Det småregner lidt ind i mellem, men pyt med det, her er hyggeligt at gå rundt.

Blomster er dejlige, så vi napper lige et billede sammen med marianne! hun elsker blomster i alle farve, og modeller.

Det er rigtig dejligt at gå rundt her i Potsdam! nu nærmer vi os en flot kirke for enden af gaden.

Et kig tilbage hvor vi er kommet fra, her er fint.

Vi kigger lige ind i kirken, og nupper et enkelt billede af det smukke indre.

Et kig ud fra kirken! ganske flot udsyn.

Tager lige lidt billeder af det flotte bygninger, der ligger på det torv vi er nået til.

Viser lidt detaljer fra en af de smukke bygninger her i Potsdam, det er det gamle rådhus.

Denne guldmand slæber vist på en stor byrde! måske jorden?

Vi er nået til Alter markt i Potsdam, her er ganske flot.

Marianne fylder ikke meget for foden af den smukke obelisk på pladsen.

Alter Markt er en meget flot plads.

Lidt billeder inde fra den smukke kirke skal vi ha' med hjem.

Her er da ret flot, synes vi ihvertfald.

Kirken er ret stilren, med fine lyse farver, og et meget flot orgel.

Her er da flot, sådan lidt romersk i det.

Nu skal vi ind på den smukke plads der ligger der over for kirken.

Potsdamer Stadtschloss var et byslot i Potsdam opført i barokstil 1662-1669 og udvidet 1744-1751 i rokokostil for Frederik den Store ved hofarkitekten Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff. Det oprindelige slot blev svært skadet af bomber i 1945, og i 60erne blev ruinerne revet ned efter ordre fra den østtyske regering. Det genopbyggede slot har lokaler i moderne design, og her har Brandenburger landsting sæde.

Ved siden af det smukke slot, ligger disse gamle bygninger, sikkert fra det gamle østtyske styres tid.

Tager lige et billede af min dronning, her ved den flotte indgang.

Nu skal vi lige ind og kigge lidt.

Sikke en flot gammel pavillion.

Et kig ud mod Altes markt! flot ikke?

Vi går lige ud på pladsen igen, så vi kan komme lidt videre.

Farvel til: Alte markt, vi skal se lidt mere af den fine by.

Her kommer vi forbi: filmmuseet i Potsdam.

En meget flot gammel bygning.

Her kommer vi forbi en gammel flot bygning, som vi ikke ved hvad er eller bruges til, men den er ihvertfald gammel.

Mon Marianne står og drømmer om en smuk og rig prins, til den krone?

Mon ikke disse billeder, er minder fra den kolde krig?

Så er vi ved at være tilbage ved det flotte torv, hvor Brandenburger Thor står og ser flot ud.

Lige et billede mere af den flotte triumfbue, inden vi hopper ombord i en turist-rundfart, så vi kan se lidt mere af byen.

Så er vi afsted, nu kan i bare følge med, og se lidt af det fine område, det er helt gratis, vi har betalt.

Her ser vi en flot bygning, der måske er en religiøs en af slagsen.

Godt at vi sidder inde i en bus, det er lidt vådt i vejret.

Det er ganske hyggeligt med sådan en bustur.

Der er også små busser, der kører med turister, nu skal vi tilbage igen.

Vi kører gennem et villakvarter, hvor der ikke er meget plads.

Det regner ret meget, så vi vælger at vi fortsætter tilbage til torvet med bussen. Det var egentlig meningen at vi skulle af ved: Rokokoslottet Sanssouci,men det er alt for vådt desværre, så det må vi besøge en anden god gang.

Så er vi tilbage ved torvet, man kan godt se at der er kommet en del vand.

Så er Marianne vist klar til at gå ned i kælderen til bilen, så vi kan køre tilbage til ferievognen. Det har været fint at besøge Potsdam, men vi bliver nødt til et komme tilbage en anden god gang, så vi kan se det smukke slot. der ligger og fylder godt op hernede.

Så er vi klar til at ha' en hyggelig aften, sammen med vores trofaste rejsefæller Harry og Solveig. Det ser ud til at de har haft en dejlig rolig dag alene i Ferievognen, så nu er det tid til lidt samvær måske med et spil 500, og en god bog senere. Nu slutter vi denne dejlige dag og glæder os til nye gode indtryk i morgen.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.