Sommerferie 2015. Frankrig.6

Ferievognen i Frankrig, sommeren 2015.6

Hejsa, så kan vi gøre klar til en lille tur til Annecy, så vi kan slutte besøget i Frankrig for denne gang. Vi kører ind til byen så vi kan opleve byen med lys på, det må være ret smukt, og hyggeligt.

Her er fyldt med mennesker der ser ud til at være ret fornøjede ved at være her i Annecy.

Vi nyder også at vi kan være så heldige at opleve sådan en dejlig aften i denne smukke by.

Behøver vist ikke at skjule at jeg er temmelig lykkelig for min dejlige rejsefælle,

nu skal vi finde lidt at spise. Her er utrolig hyggeligt i det hyggelige aftenlys, så hvilken vej skal vi nu vælge, her er jo masser af gode restauranter at vælge i mellem.

Sådan skal en god afslutning i en dejlig by være, så kan man ikke forlange mere! vel?

Det gamle fængsel, også kendt som strygejernet ligger smukt i lyset.

Her er mere end smukt, i må endelig besøge den dejlige by, hvis i kommer på disse kanter.

Stemning i Annecy.

Farvel til Annecy, en af de hyggeligste byer i Frankrig, efter vores mening, den har alt hvad der skal til for at gøre et besøg godt og dejligt, her er en skøn stemning, med orden i sagerne og alligevel med sydlandsk hygge.

Torsdag.D.27.8

Tidligt op, allerede kl 06,15, det er da ubehageligt, og så i ens ferie. Vi holder flyttedag idag, skal videre på vores færd, denne gang vil vi køre til Freiburg i syd-tyskland, den by har vi truet med at besøge i mange år, nu skal det være.

Vi kører fra pladsen kl.08,00 og nu er der allerede 18 grader, der var kun 12 da vi stod op, så vi får sikkert en dejlig lun dag til turen nordover.

Så er det afgang, nu skal vi til Tyskland, det er vi ikke kede af.

I får lige navnet på den plads vi har benyttet her ved Annecy søen, en udmærket plads forøvrigt.

Vi kører langs Annecy-søen ind mod Annecy, der skal vi på motorvejen.

Et farvel-billede af Annecy-søen, den kan vi kun anbefale at man besøger engang.

Vi kører på motorvej ved Annecy, men kun 10 km frem, så er det på landevej igen.

Så er vi tilbage på landevejen, de 10 km kostede 94 kr, det var dælme dyrt.

Vi kører ind i Schweiz kl 09,00, og da vi kommer til Geneve bliver vi javet ind i centrum af vores fortrinlige navigator, og pludselig kører vi hvor vi næsten ikke kan komme rundt med Ferievognen, og for at det ikke skal være løgn står Wilma af, og begynder at opdatere ruten, hvilket betyder at vi ikke lige kan se hvor vi skal dreje hen midt inde i byen. Vi følger vores instinkt, og kommer heldigvis i den rigtige retning, sammen med sporvogne og andre trafikanter, og så bliver det motorvej resten af vejen, hvilket koster en vignet til motorvejen i Schweiz, penge ud af lommen igen.

Turen gennem Schweiz er ganske flot, og vejene er glimrende, så det går bare der ud af.

Nå! vi skal lige et smut under jorden, mon det nu går?

Vel inde i Tyskland er der ikke langt til Freiburg, det er nu en god fornemmelse at være i det dejlige land igen.

Vi ankommer til, Hirzberg camping: inde i Freiburg kl.14,20, der er mittagsruhe' til kl.15,00, så vi venter i varmen, der nemlig meget varmt, over 32 grader, det er skønt! tænk at vi skal til Tyskland, for at få varmen.

Vi får anvist en udmærket plads, det er en by-camping-plads, og der bliver fyldt helt op, så vi er ikke i plads-overflod, men kan fint sætte solsejl op. og så er vi klar til at indtage Freiburg på vores cykler.

Som i kan se ligger vi da helt fint på række, på den anden side af vejen er det autocampere der bliver placeret, det er hyggeligt selvom man ligger tæt.

Der bliver ikke ruttet (fråst) med pladsen.

Et kig ned til informationen, og servisehuset.

Service -faciliteterne er helt i top, og man bliver meget venligt modtaget, så pladsen kan vi kun anbefale. Resten af dagen nyder vi det dejlige vejr, skriver hjem til familien, og efter aftensmaden cykler vi en tur ind til Freiburg, det tager blot 5 min, så er vi i centrum. Vi ser os blot lidt omkring inden vi kører hjem igen i det skønne vejr, der er 22 grader her hen på aftenen, og over 20 grader om natten, så nu er det da blevet rigtig ferie-varmt.

Fredag.D.28.8

Tænk! idag er det overskyet da vi står ud af køjen, men det bliver nu hurtigt til sol og masser af varme, og ved 11 tiden cykler vi ind til Freiburg, her låser vi cyklerne fast, og går ind i den skønne bilfri by, her er det nemlig kun tilladt at cykle, og køre i sporvogn, som der er mange af her.

Ham her er den første vi møder, altså af de helt faste indbyggere, han er da helt fin, og byder os meget velkommen til byen.

Vi støder også hurtigt på freiburgs varemærke, de små bække (Bächle) der risler langs gader og stræder .

Det er godt 15,5 kilometer frisk, rent vand, der køler og forfrisker på varme dage. Bækkene har aldrig været kloakker, men har altid tjent til at holde luften kølig og gaderne rene, og det gør de også idag, tidligere har de også været nyttige for brandvæsenet. Freiburg er en af de grønneste og mest økovenlige i Tyskland med 70 % bilfrie gader, sporvogne på øko-strøm og solceller på tagene, byen er også udadtil kendt som green City. Freiburg er også den by i hele Tyskland der har flest solskinstimer, her er palmer i gaden, og en dejlig sydlandsk afslappet stemning, der er forøvrigt godt 33.000 studerende i byen også, så der er masser af ungdom i byen.

Foran mange af butikkerne i altstadt ligger disse smukke kløvede sten fra Rhinen, de viser hvad den pågældende butik de ligger uden for handler med, stenene er i forskellige farver og er meget smukt lagt, som i kan se her på de to billeder. Så her handler man med diamanter, og den anden butik handler med bjørne.

Vi dalrer rundt i byen, og studerer alle de smukke ting vi får øje på, f.eks smukke skilte, og flotte, men lidt underlige skulpturer.

Den underlige figur, jeg nævnede oven over, altså den mørke af dem.

På vej ind til centrum, her er ganske hyggeligt.

De smukke bække kan bruges til mange ting, se bare her en flot cykel, der får kølet dækkene.

En frisk bette fyr, der også synes at det er skønt at få kølet fusserne i det friske vand.

Her er et fantastisk flot butiks skilt, det er de altså ret gode til her i Tyskland.

Denne smukke port står da ikke tilbage for noget, det er kunsthåndværk af høj kaliber.

Kan godt forstå, at der er mange turister, der besøger denne smukke by.

Er her da ikke hyggeligt, vi nyder at besøge denne fine by.

Gennem stille hyggelig gader.

Så er vi vist nået til en meget smuk plads.

Her er mange mennesker, nok fordi der er et hyggeligt marked på pladsen.

Vi er kommet ind på den smukke Münsterplatz, den store markedsplads omkring domkirken, der er fra 1200-1513 tallet, her er et mylder af mennesker, da der er marked i byen. Kirken hører til blandt tysklands smukkeste, og er en helt arkitekt historie, da den var 300 år undervejs. Ved grundlæggelsen i 1200 tallet var byggestilen romansk, men fra den tid er stort set kun tværskibets sydfacade, og det tilhørende tårn tilbage og selv her er der sat et romansk spir på toppen. Derudover er det meste af kirken bygget i gotisk stil, det gælder langhuset og det 116 m høje tårn mod vest, der har et 46 m højt spir med kniplinger. Kirken er ganske vidunderlig at skue når man står på pladsen, men ikke nem at få at rigtig godt billede af, med alle de boder, og mennesker der er, og så er den selvfølgelig under renovering, som så mange andre bygninger her i landet.

Kirken er ret stor, og vildt flot.

Det er ikke nemt at få det hele med.

Lidt detaljer! her en farlig gargoil, de passer på kirken.

Kig op! er der en af vores flinke læsere der har sagt til os, her er det vi skal kigge efter, en gargoil der vender rumpen ud imod pladsen, måske en hån mod alle dem der kigger op på kirken.

Man kan også kigge helt op mod toppen af den smukke kirke, der knejser op mod den smukke himmel.

Freiburg findes omtalt første gang allerede 1008. Med sin placering i et mellemeuropæisk vejkryds har den været frygtelig hærget af krige op gennem historien, ikke mindst 30-årskrigen trak hårdt og flere gange hen over byen. Byen er stadig overvejende katolsk med et reformeret opland. Under Anden Verdenskrig blev Freiburg udsat for heftige bombardementer, ja, den var den første tyske by, som blev bombet, nemlig af Luftwaffe allerede i 1940. Piloterne troede, de var over en fransk by.

Senere skulle allierede luftflåder lægge 95 procent af Freiburg i ruiner, så man må leve med, at de fleste af bykernens smukke gamle huse er tro kopier, opført efter originaltegninger.

Det er et ret hyggeligt marked der er her i byen, man kan selvfølgelig købe alt mellem himmel og jord, også gode spiselige råvarer.

Der skal købes lidt godt med hjem, man bliver jo fristet af at gå rundt her.

Børster i alle afskygninger, og sikkert håndlavet i god Tysk kvalitet.

Vi fortsætter vores lille tur i Freiburg her, jeg må snart lære at begrænse mig med antallet af billeder, men har det med at blive ivrig når jeg vælger billeder ud til siden, vil så gerne dele så meget som muligt med alle jer der læser med på siden.

Vi skal da lige ind i den vældige kirke, denne port er da vildt smuk.

Kommer lige til at kigge op, inden vi går ind i kirken, siger bare! WOW.

Wov-effekten kommer også, når man kommer ind i kirken, der er dog ret mørkt, men det lykkes at få nogle ok billeder.

Storslået! er vist det man godt kan skrive.

Smukt er det altså.

Man kan vist godt kalde det her for glaskunst.

Vi slutter besøget i kirken, og går ud på pladsen igen, her er meget mere at kigge på.

Dette smukke røde hus, er et af de gamle handelshuse der er at finde på Münsterplaz, det er et studie i smukke detaljer, og flot byggestil.

Vi bevæger os væk fra kirken, og den smukke plads, det giver et lidt bedre billede af stedet, og kirken.

Lige et sidste et fra torvet, for nu.

Denne smukke skulptur hedder raubrunnen, og står på freiburg kartoffelmarkt.

Her en de mange smukke facader man kan finde her i denne dejlige by.

Her kan man da se hvilken retning man skal gå, det er nu ret flot lavet.

Denne unge mand har åbnet sin lille butik, med fødderne dejligt kølet ned, der er over 30 grader varmt.

Vi er vist på vej ind på det gamle rådhus, og turistinformationen, her er flot.

Det smukke rådhus, der ligger på en smuk og hyggelig plads i Freiburg.

Flot opfindelse, en rullende bar, de forstår at hygge her i byen.

Der er nu mange måder at tjene til livets ophold på, disse er som statuer, de rører sig ikke i meget lang tid, mon i ved hvordan de gør? Vi har fundet ud af det.

Vi sætter os på en hyggelig cafe' lige overfor sankt Martin-kirche, og den hyggelige plads der er foran kirken, med udsigt til alle de mange smukke bygninger, og et mylder af mennesker. Her sidder vi og modtager de skønneste små oplevelser, som er dem man kan tage med hjem og nyde i mange år.

Disse to søde unger danser rundt på pladsen hvor vi sidder og nyder tilværelsen, den unge fyr med bar mavse er vi stødt på tidligere, da vi ankom til Freiburg.

Det er en fornøjelse at være i den ret afslappede stemning der er her i byen.

Det er så os to fra Ferievognen, der sidder her og nyder den dejlige tilværelse her i en fantastisk dejlig by i syd-Tyskland, det kan vist ikke blive meget bedre! i skulle prøve det engang.

Alt mens vi bare sidder og nyder stemningen og de mange mennesker, kommer denne smukke gamle Mercedes rullende, med en flot festklædt ung mand i, den parkerer over for kirken, og der samles en masse festklædte mennesker, så nok et bryllup, gætter vi på. Sådan kan man pludselig få en helt gratis hyggelig oplevelse, ved bare at sidde og nyde det i en fremmede by.

Så kommer denne smukke unge kvinde rullende med sit lille barn, hun passer helt perfekt til bilen og huset, skønt!

Så kommer bruden, en af de smukke brudepiger venter på at hjælpe den smukke brud over den lille bæk, det er da hyggeligt.

Pas på kjolen ikke tager vand ind.

Stort tillykke til jer to ukendte, i ser søde ud.

Vi slutter dagen i Freiburg af med en dame der har fået det lidt varmt, og derfor tager bad i en fontæne, drønhyggeligt! nu cykler vi hjem til Ferievognen.

Resten af dagen går med at hygge på campingpladsen i det skønne vejr. Det er en oplevelse i sig selv at se hvordan campingfatter får presset nyankomne ind, så pladsen til aften er stuvende fuld, der holder vogne alle vegne hvor der er den mindste mulighed for at presse en ind.

Sådan er det på disse by-pladser, og det må man så acceptere, eller vælge en anden plads når man besøger andre lande, så med det siger vi godnat, tak for en dejlig dag.

Vi kører oppe i det lidt høje Swarzwald, omkring 1000 m oppe.

Lørdag.D.29.8

Så er det weekend! nåå nej vi har jo ferie, op til en dejlig ny dag, med skønt vejr, og masser af varme. Vi kører i dag ud i det blå, sådan uden et bestemt mål, og så alligevel, vi kører op til et bjerg der hedder Feldberg! men her er så mange mennesker at vi ikke kan komme af med bilen, så vi smutter igen, og kører til en sø der hedder Titisee.

Her er vældig flot, dog ikke meget liv lige hvor vi befinder os, men mon ikke det kommer.

Så er vi kommet til Titisee, her vrimler med mennesker, og varmt er der også, det lykkes mig at tage et billede uden en masse turister på.

Vi tager da bare en tur med den fine turbåd, den sejler på strøm, så der er ingen støj.

I den anden ende af søen ligger en dejlig campingplads, med en ret god placering.

Så vender vi, nu skal vi tilbage hvor vi kom fra.

Her er både farlige sørøver skibe, fyldt med farlige mennesker.

Sejlende biler, med ret afslappede mennesker, ret alsidigt, og vildt hyggeligt.

Inde på land ligger der nogle temmelig flotte huse, nærmest små slotte.

Folk sidder velopdragent og ordentlig på deres pladser i båden, sådan skal det være.

Hej! Marianne, nyder du det? Nu er vi snart i land igen.

Tak for turen, det var smadder hyggeligt, og ingen blev søsyge under den lange søfart.

Nu vil vi lige kigge ind i et par butikker på vej op til bilen, her er lige et flot skilt uden for en restaurant.

Inde i den store souvenir butik er der alt mellem himmel og jord, også søde elverpiger, der sidder og gør sig til for kunderne.

Smukke modelhuse, og kukure er et gennemgående tema her i bitikken.

Uha, der er 30 grader udenfor, men her inde er der juleudstilling, og alt til julen kan købes.

Skræmmende! jul her midt på sommeren, og i den varme, det gider vi ikke, så vi skynder os videre. Inden vi kører fra den smukke sø køber jeg lige en ny kasket, en ægte Stetson, den kan jeg ikke stå for.

Vi kører en tur til en by der hedder Breisach, byen ligger ned til Rhinen, med en gammel borg på toppen over byen, det er lige noget for os, dog først skal igen vi på en ny side.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.