Sommerferie 2015.Frankrig.3

Ferievognen i Frankrig, sommeren 2015.3

Mandag.D.17.8

Idag skal vi ud og se den bro vi egentlig er kørt herned for at se, det bliver spændende at komme helt op til den. Broen hedder Millau Viadukt, og er verdens højeste skråstagsbro, den bliver båret af 7, 340 m høje bropiller. 270 m over byen hænger vejbanen som et vidne om menneskers formåen. Hvis man klikker på det lilla link, kan man læse mere om den smukke bro.

Broen ser flot ud sådan på afstand, vi er nu på vej op til den. Den står som et stykke flot ingeniør arbejde, og vil sikkert gøre det i overordentlig mange år.

Vi kører med den flotte bro lige foran, den er ret imponerende når man sådan kommer rullende her nede på jorden. Da vi når op skal vi lige holde så vi kan tage et par billeder under den flotte bro.

Her står jeg så og nyder den flotte bro, det er en god oplevelse som foreviges her.

Nu er Marianne også med her ved Millau, så glemmer vi ikke at vi har været her.

Man må sige at det er et imponerende stykke ingeniør-kunst af en vis størrelse.

Her er de to sidste billeder fra en anden vinkel, og lidt mere afstand, så kan man se hvordan broen står i landskabet.

Nu har vi set den flotte bro, og må sige at det er turen værd herned, når man er så tæt på som vi var. Nu vil vi køre en tur op til en grotte vi har set skulle være et sted oppe i højderne.

Turen op til grotten er meget flot, og vejret er med os, med flot blå himmel, og 21 grader, det er så ikke så prangende synes vi, når man tænker på at vi er i sydfrankrig, nå ikke klage, og snart er vi oppe i 800 meters højde, og har fundet grotten.

Så har vi fundet den lille vej der skulle føre op til grotten.

Vi kører gennem en lille by, Vessac, hvor husene er lavet af de sten man finder i naturen.

Hytten herover af er en af flere der skulle være i området, de er meget gamle, og ret sjældne har vi læst et eller andet sted.

Nu er vi nået op på højsletten, her kanon-flot, og som man kan se udstrakte vidder. Vi kører et godt stykke tid heroppe og nyder det flotte landskab, vejen er også temmelig smal, så godt vi ikke har Ferievognen med.

Så har vi fundet grotten, nu skal vi så ned og se om vi kan komme ind.

Her har i navnet på grotten, så kan i selv besøge den når i engang kommer på disse kanter.

Så går det ind i hulen, spændende om der er nogle huleboere.

Ned det går, her er temmelig spændende, og fremmedartet.

Hold da helt k..., der er nogen hernede, fik et helt chok.

Sjove former dannet af dryppende vand, fyldt med mineraler.

Det er nu fantastisk hvad moder jord kan frembringe.

Flere væsener? Nå de ser ret fredelige ud, så ingen fare der.

Ham her ser da bekendt ud, og lidt fraværende måske.

Mon ham den distræte der oven over, har opdaget at der sidder en lille hund ved siden af ham? Den er da sød, men den må da kede sig gudsjammerligt hernede i mørket.

Nææ! her er også nogle der har sat blomster op til vi kom, det er pænt gjort.

Det er en vældig stor grotte! nu skal vi vist ud i varmen igen, det har været ret interessant at besøge stedet.

Så er vi kommet ud i det fri igen, det var en oplevelse at opleve det indre af jorden, med de mange smukke drypsten, og smukke organiske skulpturer der er derinde, der var lidt køligt, men det siger jo sig selv, når man går rundt inde i jorden.

​Da vi er kommet ud køber vi en kop kaffe med lidt spiseligt til i den lille cafe' der er i forbindelse med grotten, og derefter kører vi tilbage til Ferievognen.

Uden for grotten har man denne flotte udsigt, her er meget flot.

Så går det hjem til Ferievognen oppe fra højsletten, igen en smuk tur, bare nedad denne gang.

Inden vi er tilbage på campingpladsen handler vi lige lidt ind, så er det gjort, og kl.18,00 går vi ind i Millau, og der var vi kanon heldige, der var et stort og meget hyggeligt marked med madvarer, og øl, og en masse andre hjemmelavede ting, det var kanon hyggeligt, desværre havde vi ikke vores kamera med, så i må tænke jer til herlighederne.

Vi er hjemme igen kl.21.00 og vi pakker ekvipagen sammen, vi skal videre i morgen, til, http://www.camping-sorguette.com/, en plads vi er blevet anbefalet, og som ligger tæt på en efter sigende smuk by. der hedder L'isle sur Sorgue, byen ligger tæt på Avignon, som vi gerne vil se lidt på. Vi ses i morgen.

Torsdag.D.18.8

Står op til sol, og 15 grader, det er vel ok? Nå, men ikke brokke, selvom vi gerne vil ha' det bare lidt varmere, vi er jo sydpå.

Vi kører fra pladsen kl.8,50, der er 250 km til næste sted vi skal bruge lidt tid på at opleve, vi kører mod Montpellier af almindelige veje, det er en flot tur, dog ikke mange rastepladser, så vi får ikke mange pauser.

Klokken 10,15 kører vi gennem udkanten af Montpellier, nu er der da 24 grader, og vi kan se at vi er nået til det sydlige Frankrig, der er fyldt med de skønne Neriaer, i ved, de flotte blomsterbuske der er så smukke.

​Så er der tid til en lille rast, vi holder med et kig ud over en indsø, eller noget af det område der hedder, camargue, et kæmpe vådområde, med flamingoer vilde heste, og tyre bevogtet af cowboys.

Her holder vi da fint, også selv om rastepladserne ikke er særligt store her i området.

Når bare der er plads til trappen, så går det hele nok, vi skal jo ikke være alt for kritiske.

Der står sørm'e en flamingo, de er godt nok store hernede.

Efter en lille pause kører vi videre, vi kommer gennem Avignon, og tværs gennem den hyggelige by l'isle la Sorgue, det var ret spændende med Ferievognen bagefter. Snart når vi til campingpladsen, og får fundet en plads, og tjekket ind, nu skal der slappes af og vi skal fyldes med nye gode oplevelser.

Indkørslen til campingpladsen, vi bliver godt modtaget ved ankomsten.

Her ligger vi så, inde bag høje hække, med 4 standpladser i hvert afsnit.

Det ser da rimeligt ud, men man er nu godt skjult af de høje hække.

Pladsen er ganske hyggelig, med udmærkede servicefaciliteter.

Her vasker Marianne op, i husker nok at hun elsker at vaske op udendørs, når vi er nede i varmen.

Denne er beboet af en ældre mand, det er da ret friskt, han elsker sikkert friheden på hjul.

Denne flotte gamle bil holder udenfor pladsen, den bliver skam brugt.

Vi ankommer til pladsen kl. 13,30 og får hurtigt fundet en plads, flytter ind og sat solsejl op, det er første gang på turen vi har det oppe, det bestyder så at Marianne vil være her i flere dage, det er jeg da godt tilfreds med. Pladsen er en ACSI plads, dog først fra d. 21.8, men den er nu ikke vildt dyr alligevel, så mon ikke vi overlever. I kan selv se oven over hvordan vi ligger.

​Efter aftensmaden går vi en tur rundt på pladsen, og møder en bekendt fra min arbejds plads, han har besøgt butikken en gang, og har faktisk anbefalet os denne plads, og byen hvis vi skulle l komme herned, det gjorde vi så. Vi blev meget venligt budt på et glas vin, og hyggede sammen med de to flinke mennesker en times tid, og så er det vist også sengetid.

Onsdag.D.19.8

Idag vil vi cykle en tur ind til den flotte by, L'isle sur Sorgue. Vejret er dejligt, med sol og varme, så det er en fornøjelse at cykle langs den smukke flod, hvor vandet er som crystal, pyntet med de smukkeste grønne vandplanter. Der er blot omkring 2 kilometer til byen fra campingpladsen, og man kører mest på en fin lille vej langs floden der løber ind til byen.

Prøv bare at se her, hvor klart vandet er, det er meget smukt, med de grønne planter på bunden.

Her er mange der sejler i kajakker, både voksne og børn, det må være ret sjovt i det klare vand.

Synes i skal se hvor smukt floden løber gennem byen, vandet er som glas.

Der skulle faktisk også være fint at fiske efter ørred her i floden, der helt omringer byen.

Gaderne i L'isle sur Sorgue, er meget hyggelige, med små spændende forretninger.

Der er ikke langt fra de hyggelige gader til floden, hvor der sejles rigtig meget.

I L'isle sur Sorgue er der 7 vandmøller tilbage, mod 70 i gamle dage. Møllerne malede korn, men dem der er i drift i dag er mere for turisternes skyld, og de står placeret flere steder i byen, så man støder på dem når man spadserer rundt.

Her kan i se hvor flotte de egentlig ret store vandmøller er, det er nu lidt fantastisk at man har bibeholdt nok af dem, så os turister kan nyde dem når vi er på besøg, de pynter nu også ret godt i byen, som de står og kører ganske svagt.

Man er nu meget kreativ her i byen, se bare hvad man kan få ud af en gammel cykel.

Og denne butik, den er virkelig flot, man er tilbage i tiden.

Lige en mere, det er ret nostalgisk med sådanne gamle bygninger, der hjemme rykker vi alt gammelt ned.

Ville det ikke være dejligt hvis vi alle var lige så glade at se på som ham her? Måske livet ville være lidt bedre.

Byen er rig på smukke gamle huse, med små finurligheder, se nu bare dette her, det er da ganske flot, og forsynet med egen fløjtespiller.

I L'isle sur Sorgue er der omkring 200 antik butikker, kun Paris har flere i Frankrig, så er man vild med gode og sjove fund er byen et besøg værd. Man skal heller ikke glemme de dejlige markeder der afholdes i byen, det er en fantastisk oplevelse, og der er et væld af gode råvarer, og spændende fødevarer, plus selvfølgelig flotte produkter af ikke spiselig art.

Selvfølgelig er her også en flot kirke, den er bare ikke nem at tage billede af, der er for lidt plads.

Inden døre er kirken også rigtig flot, med mange smukke udsmykninger.

I burde faktisk selv tage her ned og opleve denne smukke kirke, og byen også.

Lige et enkelt billede mere, her er så mange flotte detaljer, at jeg kunne fylde en hel bog med billeder.

Vi spiser en dejlig frokost inde i byen, det er fantastisk skønt sådan at slappe af i sådan en dejlig by, og så med min dejlige frue, så kan man ikke forlange meget mere af livet.

Vi kan kun anbefale et besøg her, hvis i skulle komme på disse kanter.

Så slutter vi nogle hyggelige timer i en rigtig dejlig by.

Her skal vi ind igen inden vi kører videre, der er nemlig marked om nogle dage, og det vil vi ikke gå glip af.

Cykelturen hjem er ikke noget at snakke om, selvom der er 30 grader, og det blæser en del, det er vist noget med den mistral der ind i mellem driller hernede.

​Hjemme giver Marianne den fuld gas, hun vasker tøj og mosler rundt, det gør mig helt træt, men det lykkes mig at slappe af i solen, og til sidst falder hun da også til ro, så kan vi drikke lidt rødvin, og spise lidt god grillmad til aften, det er da ikke så skidt, så tak for en dejlig dag.

Torsdag.D.20.8

Op til dejligt vejr, ferie er en dejlig ting, det kan vi ikke få for meget af. Vi nyder det dejlige vejr, og spiser selvfølgelig morgenmad udenfor, det er vi ikke så forvænt med.

Vi vil idag køre op til det sted hvor Sorgue floden har sit udspring, det skulle være et helt specielt sted, og der er kun 8 km dertil, så en nem tur.

Så er vi parkeret, og kan se over mod klipperne, hvor floden springer ud.

Vi holder lidt oppe i den lille by, folk bor da dejligt her.

Tager lige et billede mere op på de flotte klipper der ligger over flodens udspring.

Der er mange huler deroppe, mon ikke der har boet mennesker der for mange år siden, det ser ret spændende ud.

Nede på det lille torv er der fyldt med turister, og ikke mindst et fantastisk flot Platan-træ, det er ældgammelt, så det kan sikkert fortælle mangen en god historie. Se bare hvor bette Marianne er ved siden af træet, hun poster lige et brev til sin mor.

Vejen op til flodens udspring er meget flot, med smukke og gamle Platantræer langs floden.

Her er nogle friske fluefiskere, det må skønt at så og liste fluen ud til fiskene her.

Der er meget vand selvom det er sommer.

Alt imens vi spadserer op mod flodens udspring, tager jeg lidt billeder af det smukke vandløb.

Vandet er som jeg før har skrevet krystal klart, med smaragd-grønne vandplanter på bunden.

Turen op ad den lille vej er ganske hyggelig, her er flot med de smukke træer, og floden der løber langs vejen. Vi er ikke alene, her er mange turister, der nyder det smukke sted.

Byens største seværdighed er Sorgue-flodens udspring, der hører til blandt naturens største undere i Provence.

I den lukkede dal over byen for foden af en 230 meter høj klippe bryder vandet frem som en fuldt færdig flod. Det er den kraftigste kilde i Frankrig og den femte mest kraftfulde i verden. Hvert år strømmer der 630 millioner kubikmeter vand ud herfra. Om sommeren er vandmængden yderst sparsom på grund af tørken, men forår og efterår er kildevældet fantastisk, dog stærkest om foråret: her strømmer 90 kubikmeter i sekundet ud i Sorgue flodlejet. Det er et enestående natursceneri.

Her ved floden er der også en vandmølle, den laver papir.

Her er maskineriet der trækkes af møllen, det er meget velholdt.

Her er jeg kravlet over hegnet, og tæt på det store hul floden springer ud af.

Det er da ikke helt lille det hul, forestil jer at vandet vælter ud fra det om foråret, i en kæmpe stråle.

Så skal vi ned til byen igen, vi slutter heroppe med et billede af den smukke klippe.

Og det glasklare jomfruelige vand, der strømmer ned gennem landskabet.

Nu er vi lige straks nede ved den lille by, der er centrum for den smukke flods udløb, her er meget smukt.

Man får helt lyst til en svømmetur, men må hellere lade være, jeg forurener bare det klare vand.

Jeg har travlt med at tage billeder af den smukke by, med den smukke flod.

Sidste billede i denne omgang må være af den flotte Pram, der er standard for dem der bruges på floden, her sammen med en smuk vandmølle.

Efter vores besøg ved den smukke flods udspring, kører vi til en by der hedder! Gordes. Det er en af de smukke bjergbyer man kan besøge i Frankrig, der er et slot, som vi ikke kom ind i, men byen er i sig selv et besøg værd.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.