Sommerferie.2016.Slovakiet+9

Ferievognen i Østeuropa Sommeren 2016.9

Så sejler vi tilbage til regensburg, det er en flot sejltur, hvor man kan nyde Donau fra skibet, samt se landskabet glide forbi stille og roligt. nu skal vi lige et smut ind i byen igen, inden vi cykler tilbage til ferievognen. Turen tager 3 timer, altså 1 time hver vej og så en times ophold ude på: Walhalla. Man kan dog også køre ud til det flotte monument, hvilket kan anbefales hvis man er dårligt gående, da turen fra båden og op til monumentet er ret hård, med mange og stejle trapper.

Donau er en stor og flot flod, med forskellig-artet natur.

Fine små-byer, med flotte kirker kommer vi også forbi under sejladsen.

Her er en gammel hyggelig husbåd. Sikkert sjovt at bo på sådan en fætter.

Så dukker de flotte spigre på Regensburg dom op forude, så er der ikke langt til anlægspladsen.

Så er sejlturen slut, nu lægger vi lige straks til. Det har været en fin tur, og ikke engang dyr, 14 EUR pr person, det er da ok for en lang sejltur og en gåtur der er ved at tage livet af en! (kun for sjov), i må endelig besøge Walhalla, hvis i kommer til Regensburg. Man kan forøvrigt købe kaffe og sodavand, med mere på båden, så man ikke går helt kold efter turen op på Walhalla.

Tilbage i den hyggelige by, man kan se at folk har det fint her.

Vi skal lige ind i den flotte kathedral inden vi smutter videre, ellers går vi vist glip af noget.

Der er ret mørkt i det vi kommer ind i kirken, men det lykkes at få nogle ok billeder trods alt, her er flot.

Altertavlen er imponerende smuk og stor. Mon det er ægte guld?

Man kan ikke se hvor højt der er i virkeligheden, så skal man ind og se kirken med egne øjne.

Så er det farvel til Kirken og Regensburg, vi starter cyklerne og kører mod campingpladsen.

Vi kører dog lige over en gammel bro og over på den anden side af Donau.

Der er et flot kig over på byen fra den anden side af floden.

Sådan ser der ud uden zoom, det er da flot. Broen er fyldt med, elskendes hængelåse, som i mange andre byer.

Så er det absolut sidste billede fra den dejlige by: Regensburg, ihvertfald for denne gang, nu kører vi tilbage til ferievognen og slapper lidt af. Senere går vi op og spiser på restauranten, hvor vi får dejlig mad med en god øl til. Hjemme i vognen spiller vi en gang 500 igen men selvfølgelig taber jeg igen. Vi skal videre i morgen til: camping Vaclav i Cheb, så godnat og sov godt.

Lørdag.D.20.8

Så er det tid til at flytte til et nyt land. Vi kører fra Azur camping i Regensburg Kl.20,30, vejret er skønt med 23 grader og sol. Vi kan da kun anbefale denne gode bycamping-plads, to km på cykel langs den smukke flod Donau, til centrum af Regensburg, 69 Eur med det hele for to overnatninger i højsæsonen, det kan godt gå.

Her kommer jeg rullende på vej gennem pladsen og ud mod udkørslen.

Så er det ud fra pladsen og op til Tjekkiet, vi har blot 130 km, så det er ikke noget at regne.

Sidste by i Tyskland, før vi ruller ind i Tjekkiet.

Vi ankommer til camping Vaclav Kl. 12,10 og får hurtigt tjekket ind, sat vogn og solsejl op, og så kan vi nyde nogle dage her. vejret er fantastisk 25 grader og dejlig sol, så er alt perfekt. Nu sidder jeg og slapper af efter den anstrengende køretur og opsætning af "huset".

På det første billede med mig, er klokken 13,30, og på det lige ovenover er den 16,30, men nu siger Marianne at jeg skal se at komme i sving, så må hellere rette ind, og gå en tur sammen med hende.

Vaclav ligger ned til en dejlig sø, som i kan se at her er meget flot.

Vi går hen forbi restauranten, der ligger smukt placeret på pladsen.

Her kan i se hvor flot restauranten ligger. Den er også et besøg værd, med rigtig god mad, og et enormt venligt værtspar.

Vi går ud af pladsen og over togbanen, ned mod søen gennem en lille bebyggelse.

Vi går gennem lidt skov på en smal sti langs søen, her er fint.

Her er vi nået til den del af søen, hvor den gamle oversvømmede bro ligger, den bliver brugt af børnene til leg.

Det må da være dejligt at ha' sådan et flot klatrestativ midt ude i søen, ser ud til at ungerne hygger sig.

Så er vi tilbage ved pladsen, nu skal vi hjem og hygge os i det fine vejr.

Her ligger vi da fint! vi griller og ønsker vores ældste søn tillykke med de 42 år. Vi nyder meget at være tilbage på denne dejlige plads, hvor alt er i top og værterne er rigtig flinke. Der kommer vist ret mange danskere her på pladsen efterhånden, der er en del flere, end i 2011, da vi var første gang. Nu slutter vi for i dag, så vi har kræfter nok til at få nogle nye oplevelser i morgen.

Søndag.D.21.8

Vågner op til en noget skyet himmel, men op af formiddagen bliver det fint med sol og ok temperaturer. Vi skal selvfølgelig ud og se lidt nyt, så vi kører sådan lidt ud i det blå, vi sigter lidt efter en lille by/borg, der hedder: Becov. Det er en flot tur på små veje og over mindre bakker, og vi ser en masse flot natur og gamle huse.

Dejlig morgen med en dejlig udsigt ud over den hyggelige plads.

Nu kører vi en tur lidt ud i det blå, men dog med et mål alligevel.

Se nu bare al den idyl, det er flotte steder vi kører gennem.

Gennem smukke alle'er med flotte træer, det er en fornøjelse at køre her i Tjekkiet.

Kunst ser vi også, denne her står i forbindelse med et hotel, der ligger inde i den skønneste natur.

Synd at sådanne pragtfulde huse får lov at forfalde, de har sikkert været rigtig flotte i deres storhedstid.

Kirkerne bliver vist passet lidt bedre end mange af husene.

Nu kan vi se ned mod Becov, den ser da fin ud den lille by.

Så har vi endelig fundet en p.Plads, vi betaler et lille beløb til en ung mand der står og passer på et lille græsareal man må holde på.

Her er da ret hyggeligt, nu skal det blive spændende at se den lille by.

Vi går op langs en høj bymur, her er ganske flot.

Det er ret nostalgisk at går her, vi skal ikke lige ud, men drejer her til højre.

Tror at denne vej fører op til centrum i den lille fine by.

Ganske rigtigt, vi kommer op på et hyggeligt lille torv.

Til højre ligger den smukke borg.

Det ser da ikke så ringe ud, den borg er meget flot. Vi kommer desværre ikke ind og ser den indvendig, da der er lidt lang ventetid inden de åbner op. Det er vist mig der ikke er tålmodig nok, det skal jeg lære når vi skal på tur igen.

Vi går en lille tur ind til borgen, her er ret idyllerisk.

Kigger lige ud hvor vi kommer fra, så vi kan finde tilbage.

Vi går lige op til kirken, før vi inspicerer det udvendige af borgen.

Nå for søren, Marianne er allerede kommet op af den voldsomme trappe, der fører op til kirken.

Kirken er da ret flot indvendig, vi viser kun dette billede, det er nok denne gang.

Vi går lidt ind i den gamle bydel, her er lidt lokal kunst, det er da flot.

Det er da et ret rustikt hus der står der, med kirketårnet i baggrunden.

Se nu denne flotte gamle Skoda, den giver gode minder inde i hovedet.

Vi er inde i en fin kunstbutik, der står denne søde bjørn, den kan jeg ikke lige stå for.

Det er et meget hyggelig torv der er her i den lille by.

Sikke da en uhyggelig fyr, se bare den ene fod er en klov, godt han er lukket inde.

Sikke en fin scooter, de er da godt kørende her i byen.

jeg er gået lidt ned i bunden af byen, Marianne bliver vist oppe på 1, sal.

Her får jeg et fint kig over til borgen, der ligger og troner oppe på 2.Sal.

Vi går igen op i byen, skal lige ind i borgens park og kigge lidt.

Smart at lave et flot maleri af spisesalen i det fine pensionat.

Nu er vi gået ind i den smukke park/have der ligger i forbindelse med borgen.

Byen ligger nu ret flot placeret i det smukke landskab.

Jeg har fundet en hemmelig tunnel, der fører ind i borgen, den ser spændende ud.

Tør simpelthen ikke gå ind i den tunnel, men tager et hurtigt billede ind, sæt man bliver fanget og smidt i hullet.

Kirken ligger også flot over byens centrum.

Selv skraldespanden er lavet som et tårn på en borg, godt fundet på.

Fanget under de kraftige stensøjler der bærer broen over til borgen.

Trappen op til 1 sal, det er solidt kram man lavede dengang.

Står på en stentrappe på den anden side af borgen, det er et solidt fundament den borg er bygget på.

Mon ikke det er borgens flotte gamle stalde vi har her.

Så er vi på vej ned til bilen, nu har vi set nok her i Becov, på et hus langt nede ser vi dette flotte stykke kunst, godt vi har en god zoom på kameraet, så vi kan trække det tæt på. Vi kører til en lille by der hedder Sokolov, den ligger passende på vej mod Cheb. Det er en lille soveby, men vi kan sidde ude på en lille bitte cafe´ og nyde en dejlig kop kaffe, så det er da ikke så ringe endda.

Så er vi nået til Sokolov, her er en flot lille hovedgade.

Det synes jeg faktisk er et smukt motiv, fundet i en lille undselig by i Tjekkiet.

Så meget smukt samlet i sådan el lille gade, vi drikker kaffe, der købes i den lille cafe, der ligger mid i billedet, med den enlige markise. Kaffen bliver serveret af en glad smilende ung pige, så man skulle tro hun havde vundet i lotto.

Vi går ned af en lille sidegade, byen er faktisk omgivet af mange boligblokke, der ser vi disse store rør, gad vide hvad de bruges til?

Kønne er de da ikke de rørledninger. Tror det er fra noget minedrift der er her i området, men er ikke sikker.

Vi går op på "strøget" igen og hen mod bilen.

Der er tremmer for indgangen til kirken, men lige et blik ind i det hellige rum, der er ganske flot.

Vi er vist færdige her i bette Sokolov, så Marianne finder en ganske lille dagligvare-butik og her handler vi lidt sammen med de lokale, der består af ældre damer, og pigen der er i butikken har sit lille barn siddende i en babystol ved siden af sig. Det er da hyggeligt også da der kommer en bette vovse ind i butikken og hilser på, uden at blive gennet ud igen. Vi smutter lige til Cheb på vej til campingpladsen, vi skal op til det forfærdelige Asiatiske marked der ligger i udkanten af byen.

Vi kører under den enorme jernbanebro. der løber gennem udkanten af Cheb. Det er faktisk en meget større bro end man lige forestiller sig, kan desværre ikke finde noget om den på nettet, udover et billede fra vores besøg i byen i 2013, det kan i finde på linket.

Det er akkurat lige så skuffende at besøge det marked som vi husker, så hvorfor i alverden kører vi egentlig her ud? Nå vi kører hjem til ferievognen og slapper af i det fine vejr, det har da været en dejlig dag, så vi kan sove godt i nat.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.