Forårstur Holland 2019.

Ferievognen i Holland, foråret 2019.

Lørdag.D.30.3

En vinter er ved at være helt forbi, og vi mennesker trænger til en ordentlig opladning. Vi synes at noget af det bedste man kan gøre, er at pakke campingvognen og køre ud i verden til nye oplevelser.

Denne forårstur går til Holland, som selv om vi har været der flere gange, altid er et besøg værd. Holland er jo et rigtigt blomsterland og vi håber da at vi kommer til at opleve nogle flotte tulipanmarker på denne tur.

Dejligt at være på farten igen.

Foråret er ikke langt væk, og vi er på vej til camping Mitte.

Vi kører hjemme fra kl. 13,00 i det dejligste vejr, sol og 15 grader, så bliver det ikke bedre, sådan en dag i slutningen af marts.

Vi vil køre ned på camping Mitte og tage en overnatning, det er ved at være lang tid siden vi har besøgt Annette og Hans. Vi får som altid en god Modtagelse, og kan holde uden at koble af, så vi er hurtigt klar til at hygge os.

Snart har Marianne lavet lidt god mad, og så er det afslapning resten af aftenen.

Så ligger vi godt her på Mitte.

Camping, ferie, nye oplevelser, og så god mad sammen med sin dejlige livsledsager, det er da livet.

Efter aftensmaden går vi os en god lang tur, så vi får brugt benene lidt. Resten af aftenen tæver Marianne mig i 500, inden vi går til køjs og læser i en god bog.

Klar til afgang, fra camping Mitte.

Foråret er på vej! dejligt at se frem til.

Søndag. D.31.3

Op til fint vejr, med sol og hele 4 graders varme. Vi hygger med morgenmad og nyder at være på vej ud i verden, med vores skønne rullende hjem.

Vi får os en god snak med Annette og Hans, inden vi sætter kursen mod Glückstadt, hvor vi skal med: færgen over Elben, så vi slipper for turen ned over Hamborg denne gang. Vi skal blot køre omkring 190 km incl, sejlturen, så vi har ikke stress på. Vi nyder turen ned over Leck og Husum, Heide og Izehoe, i dejligt vejr, og en fin vej at køre på.

Farvel til Mitte, skal lige af med skraldeposen.

Dejligt at køre gennem smuk natur, og se flotte bygningsværker, som møllen her.

Vi kører ude i Marsklandet, så her er jo både fladt, og med en del vandløb/kanaler.

Her ser i den lille færge vi skal med over Elben.

Vogntoget holder en lille pause, inden vi kan komme ombord på færgen.

Vi må vente til næste færge, denne er fyldt helt op.

Så kommer den færge vi kan komme med vist anduvende havnen.

Så er vi ombord, nu håber vi blot at vi ikke får stormvejr, under overfarten.

Så stævner vi ud på det "store" vand, mod nye horisonter.

Så er vi på vej videre, efter en rolig sejltur, på nogle få minutter.

Vi har en dejlig køretur, fra færgen og over til: Knaus Campingpark Wingst, hvor vi vil tage en overnatning. Undervejs ser vi mange flotte huse, som det fine røde ovenover.

Vi ankommer til campingpladsen kl. 15,15, og får en rigtig god velkomst, af den flinke lejrchef. Han fortæller os også at pladsens restaurant er berømt vidt omkring, for dens gode mad. Folk kommer langvejs fra for at spise her, så man må bestille bord i god tid, hvis man vil ha' et bord.

Så er vi kommet til Wingst og se bare hvilket skønt vejr det er.

Så er vi kommet ind på: Campingpark Wingst.

Her ligger vi så og har det så fint, på den gode plads.

Vi går os en tur på den dejlige plads, og nyder at vi er på vej til nye oplevelser, men ikke mindst at foråret er ved at ringe på døren, med en ny dejlig sæson til os.

Vi kan desværre ikke spise på pladsens berømte restaurant, da den først åbner D.2.4. Vi må derfor "nøjes med hjemmelavet mad, hjemme i Ferievognen. Det klarer vi også, for Marianne har altid sørget for at vi har god færdiglavet mad med til nogle dage, når vi er på tur.

Resten af dagen og aftenen går med at læse og strikke, (Marianne strikker). Jeg nægter at spille kort, når marianne vinder hele tiden, så det sætter vi lige lidt på pause.

Mandag. D.1.4

Op til en ny skøn dag, med sol og hele 7 graders varme, så kan vi ikke klage. Efter morgenmaden gør vi klar til at køre videre mod Holland.

Vi vil køre til Groningen, som er en by vi aldrig har besøgt, og kører fra pladsen kl. 10,00, med 273 km foran os.

Så er det afgang mod Holland.

Her ser vi et meget flot bindingsværkshus, som vist er typisk for dette område.

Vi passerer flotte broer, og får en masse gode indtryk på sådan en køretur med Ferievognen.

Klokken ca 12,00 kører vi ned i Wesertunnelen, så prøver vi også det.

Pause må der til, så vi ikke stresser for meget afsted, vi er jo ikke på flugt.

Vi kører ind i Holland Klokken 14,15 i det dejligste vejr. Nu er her 13 grader og solen skinner ned på os. Vi kører på en god motorvej gennem et meget smukt område af Holland.

man ser mange flotte ting, når man sådan er på tur i andre lande.

Vi kører på en ringvej, uden om Groningen.

Det sidste stykke til campingpladsen, går ad små veje, gennem et meget flot landskab.

Vi ankommer til campingplads: De Drie Provinciën, klokken godt 15,00, og får en rigtig god modtagelse. Campingfatter kommer med kaffe til os, så vi kan nyde det, mens han tjekker os ind. Vi kan konstatere at denne plads er i den rigtig gode ende, og restauranten er smadder-hyggelig. Efter indtjekning, kører campingfatter med op, og viser os vores plads, og han sætter sørme også strøm til, det er da service, der vil noget.

Efter at vi er kommet på plads, kører vi lige ind i en Coop, der ligger i en lille by, godt 5 km fra pladsen. Her får vi handlet ind, så vi ikke løber tør for daglige fornødenheder. Turen ind til byen er rigtig flot og går gennem et rigtigt Hollandsk landskab, med kanaler og små møller, så vi nyder meget at være kommet her til.

Er her da ikke bare skønt?

Her ligger vi så, med udsigt ud over markerne.

Servicehuset er sådan et plastichus, men alt er tip top, med varme og fine baderum.

Pladsen er flot i den meget høje ende, og et fint bevis på at Hollænderne er gode til at drive campingpladser. Her er som friseret og alt er flot og velholdt.

Tror at den del af pladsen vi ligger på er tilføjet inden for De sidste år, så træerne er ikke vokset til endnu, men her er meget rart at være.

Som i kan se, ligger vi lige ved et af De fine service-huse.

Her er et par fine sø'er, med både ænder og fisk i.

Vi er gået en tur ned til indgangen, så kan i se hvad pladsen hedder.

Restaurant og reception, som i kan se er det meget flot.

Vi slutter dagen af, med Marianne foran skiltet, så i er helt sikre på navnet på pladsen.

Det har været ret dejligt vejr hele dagen, med sol og forholdsvis varmt. Det ændrede sig nu da der skulle vaskes op efter aftensmaden. Det foregår udendørs og er temmelig koldt, da klokken var blevet ret mange, men vi er vel vikinger, så det går.

Tirsdag.D.2.4

I dag vil vi køre en tur til Groningen, vejret er fint, blot lidt diset og 12 grader varmt. Der er godt 29 km til byen fra campingpladsen, så det er ikke en lang køretur vi skal på.

Vi har fundet ud af at der er st stort parkeringsområde, (Park and Ride) lidt uden for byen, så det vil vi da benytte os af, når vi kommer derind.

Holland er et ganske dejligt land at køre tur i.

Overalt er der hyggelige kanaler, med fine både.

Så er vi kommet til p.Pladsen og kan tage bussen ind til centrum.

Så er vi kommet ind til: Groningen. Nu går vi lidt rundt og suger lidt af byen til os, helt uden plan. Vi tager lidt billeder sådan på må og få, så vi har lidt med hjem til mindebogen.

Holland er kendt for sin flotte og specielle arkitektur. Den finder vi også her i Groningen.

Denne flotte bygning rummer: Groningen museum.

Man kan da kun blive glad, når man ser de flotte farver.

Selvfølgelig er her også et marked, hvor man kan købe friske lokale råvarer.

Her er mange boder, med alt fra fisk til blomster og Coffeshops.

Et kig over til byens rådhus.

Et blik over et flot torv i Groningen.

Foråret nærmer sig! se bare det smukke tulipantræ.

Vi stikker lige hovedet ind i den flotte kirke, hvor man er ved at gøre klar til et arrangement.

Den smukke kirke set ude fra.

Prinsenhof er et hotel, der ligger i et af de ældste huse i Groningen. Vi spiser en dejlig middag på hotellets restaurant, så slipper vi for at lave varm mad i aften, og maden er lækker her på Prinsenhof.

Vi er jo i Holland, så her er lige et par flotte cykler.

Hyggelige husbåde, er også et kendetegn for Holland.

Dejlig stemning her i Groningen.

Her kommer vi forbi et eller andet fint mindesmærke.

Lige en kanal mere, med nogle flotte flodpramme.

En af de mange flotte husfacader, som er så typisk for Holland.

Altså! Holland er jo lig med kanaler og flotte skibe, så her er en af slagsen igen.

Nogle af skibene ligger sørme' også på land.

Et gammelt og spændende hus.

Som indeholder et gammelt søfarts-museum.

På vej hen til bussen ud til P.Pladsen møder vi denne flotte gris.

Hvad er bedre at slutte et besøg i en hollandsk by af med? Et billede af en smuk kanal, med flotte gamle hollandske byhuse må da være det optimale.

Vi har haft en hyggelig dag her i Groningen, og vi slapper af hjemme i campingvognen med indendørs-sysler, da det begynder at regne. Vi får også betalt for opholdet, da vi vil køre videre i morgen.

Vi vil gerne anbefale andre at besøge den plads her, den er hyggelig og bossen er rigtig flink. Vi er lidt kede af at restauranten ikke har åben endnu, for den ser meget god og hyggelig ud, men så må vi jo bare komme tilbage en anden god gang.

Onsdag.D.3.4

Så skal vi videre, vi skal jo passe på ikke at slå rødder. Vi vil til en plads der ligger i nærheden af Zwolle, som er en by vi gerne vil besøge.

Marianne fanger lige en lille flok hjorte-dyr, der hygger på marken bag os, her inden vi skal afsted.

Så er det farvel til en rigtig god plads, den kommer vi gerne tilbage til.

Kanaler, cykler hyggelige huse og en mand der gemmer sig lidt ved broen. Holland er et hyggeligt land.

Får i de flade landskaber, er her heller ikke mangel på.

Vi har kun godt 100 km, til den plads vi har valgt at overnatte på, så vi har ikke travlt. Vi ankommer til pladsen, der ligger tæt ved Zvolle, kl. 12,20. Pladsen hedder: Molecaten park De Agnietenberg.

Den søde pige i receptionen viser os hvor vi kan slå os ned, og valget falder på et område, omme ved den bagerste sø. her er masser af plads og vi er nærmest alene i området, dog er der et enkelt par ud over os. Det er en stor plads, med mange hytter, og et stort søområde, som sikkert er skønt at holde en sommerferie ved for børn og vandglade sjæle.

Vores udsigt til de mange hytter, der ligger ned til en stor sø.

Lige bag ved os er der en sø, med en masse fugle og sikkert andre dyr, så vi er ikke helt alene.

Pladsen er lige åbnet efter vinteren, så vi må "nøjes" med denne vogn, som servicebygning.

Vi går os en lang tur rundt på den temmelig store plads, så vi kan få lidt omløb i karosseriet. Her er rigtigt mange små huse af plastic, som tilsyneladende er sommerhuse for hollænderne.

Husene er ret hyggeligt indrettet på den måde de ligger på, ned til søen og alt er velholdt og rent på typisk Hollandsk maner'.

Vejret er lidt gråt i det, men vi nyder nu alligevel at gå tur her på denne fine plads.

Her er et overblik over pladsen.

Senere på aftenen bliver vejret ret flot, som man kan se her på billedet.

Dejligt at vi kan slutte en dag af, i sådan et smukt vejr, så kan vi gå roligt til køjs.

Torsdag.D.4.4

Så blev det torsdag, en ny dag med forhåbentlig nye gode oplevelser. Det er noget gråt i det, igen i dag, men det skal nu ikke forhindre os i at nyde at være til.

Vi skal en tur ind til: Zwolle i dag, men inden det får jeg besked på at der skal gøres rent og vaskes op. Så støvsugeren (Batteri) hives frem og hele vognen bliver støvsuget godt og grundigt, så vi kan komme videre til noget lidt sjovere.

Så er vi kommet ind i den fine by Zwolle. Vi har parkeret bilen i et parkeringshus, som viser sig at være ret dyrt, men sådan er der jo så meget, vi må bare betale hvad det koster, eller blive væk.

Zwolle er en flot og meget hyggelig by, med masser af flotte kanaler smukke gamle bygninger.

Zwolle er den største by i provinsen Overijssel i Holland. Der bor omkring 120.000 mennesker.

Zwolle er en gammel by med masser af vartegn at se i byens centrum og dets omkringliggende områder, herunder historiske bygninger, kanaler og dele af den gamle bymur. Der er masser af smukke parker og grønne områder også.

Nu går vi lidt rundt og nyder byen, mens vi snupper et billede hist og her, så man får lidt inspiration til selv at besøge byen på et tidspunkt.

Her er da stemning for alle pengene.

Så har Marianne endelig fundet sig en stor kanon.

Så er vi kommet i kirke?? Eller hvad i alverden er nu det? Her er fyldt med bøger og der spilles stille musik. Gæsterne køber flittigt ind af de udstillede bøger.

Det viser sig at være en kirke, der er lavet om til en: boghandel. Det er da fantastisk at gå rundt i en smuk kirke, med orgel og det hele, mens gæsterne sidder og læser, eller nyder en kop kaffe på et lille hyggeligt cafe'-område i en kirke.

Det er en fornøjelse at gå rundt her i denne hyggelige boghandel.

Dette store billede, giver et fint indtryk af kirke og boghandel.

Her kan man så sidde og nyde lidt kaffe og kage, i en kirke, uden at det er den sidste nadver.

En fantastisk boghandel, den må i endelig besøge hvis i kommer til Zwolle.

Indgangen til den meget flotte kirke/boghandel.

Det er en spændende by at går rundt i, så vi nyder det ret meget.

Her er en gammel og meget flot facade, fra 1614, så den har da lidt år på bagen: hedder den store kirke.

Her står vi ved rådhuset i Zwolle. Det er meget moderne i stilen.

Marianne har fundet en ordentlig mand, med store muskler? Så skal jeg vist til at træne, for at blive i huset.

Her kan vi se et af Zwolles vartegn:

Den Peperbus TowerDette tårn er typisk for byen Zwolle. Dette tårn står ved siden af ​​den tilsvarende basilika. Navnet "Peperbus" var oprindelig kaldenavnet på Vor Frue tårnet, var det fordi tårnet meget gerne en peber. Tårnet er 75 meter højt og er af stor afstand til at se. Indtil den første samleje stående på 51 meter høj, er tårnet kan bestiges. Fra forbifarten, kan du nyde den storslåede udsigt over Zwolle.

Teksten er vist en google oversættelse, men pyt, den er da lidt sjov. Et link mere til tårnet.

Her viser vi et kendt: museum i Zwolle, det er en meget sjov og smuk bygning, med et æg på toppen.

Denne smukke guld-due, sidder og vogter over det flotte museum.

Zwolle må da være en ret velhavende by? med guld-duer, og kongelige guld-kroner.

En meget smuk dør, ind til en flot kirke, og Marianne pynter da også ret godt op af kirken.

Kirken er meget flot indvendig.

Her er mange smukke detaljer.

Farverne i kirken er smukke og man får en stor glæde i sit hoved, over at være her.

Her er da så smukt! det er en fornøjelse at man har mulighed for at se disse smukke bygninger ude i verden.

Damen med den røde håndtaske, studerer kirkens indretning.

her kan i se et fint billede af den meget smukke kirke, med pebertårnet.

Marianne har fundet sig en grøn engel, af en betragtelig størrelse.

Vi er vel i cykel-land! Denne gamle havelåge, kører nok ikke langt mere.

Vi skal huske at vise, at foråret er på vej, og her er fine grønne områder i Zwolle.

Et flot og enkelt parkanlæg, i Hollandsk stil.

Vi slentrer stille og roligt rundt i den dejlige by, her på vej mod et flot bygningsværk.

Her kommer vi forbi et flot springvand, med et Svensk flag?? Eller næsten Svensk da.

Det er da en interessant bygning, den må vi kigge lidt mere på.

Her er et stort billede af den smukke gamle bygning, så i kan se hvor flot den er.

Den flotte bygning, hedder Sassenpoort:

Sassenpoort er et porthus i bymuren i Zwolle, Holland. Det blev bygget i 1409 af dimensioneret sten, for det meste trachyt og tuff, og restaureringsarbejdet blev udført i 1893-1898. Porthuset er et rijksmonument og er en del af de Top 100 hollandske kulturarvsteder.

På turen rundt i Zwolle, møder vi mange former for kunst, her i en gangtunnel.

Det er da ret flot kunst, og så på gadeplan.

Smuk gadekunst er altid værd at studere lidt på.

Sådanne flotte skilte, er vel også en form for kunst.

Denne blomsterkrukke, er da også flot kunst.

Selv om vejret er ret mørkt, kan man godt nyde at gå rundt i denne smukke by i Holland.

Folk går rundt og småfryser lidt, for her er noget køligt i dag. Her Groethe Kerk.

Måske vi skulle nyde en Hollandsk pandekage?

Marianne er kommet til tops, på en ruin-trappe.

Måske for at få en god udsigt ud over den smukke havn/flod.

Så flot her er.

Vi går over den flotte bro, så vi kan se på det fine sejlskib.

Skibet er en flydende cafe', så kan man sidde og forestille sig, at man er ude på det store hav, mens man nyder en Latte'

Vi er kommet til en ny meget flot bydel i Zwolle, med gamle smukke bygninger.

Her ser vi også en flot gammel byport.

Smukke gamle huse og tårne er der masser af her i den dejlige gamle by.

Her kommer vi forbi en flot gammel tobaks-fabrik.

Man er meget royale, her i Zwolle, alle gadelamperne i denne bydel, er prydet af en kongekrone.

Facaderne er bevaret i smuk Hollandsk stil.

Vi ser sådanne konstruktioner flere stede i byen. Det er vel så husene kan støtte hinanden lidt.

Man må da sige at, der hygges her.

Igen en ret flot facade, dem er vi altså ret vilde med.

Her er ret flot! kan i nok se, det flotte hus forude er vist meget gammelt.

Tror at det er det gamle rådhus, men er altså ikke helt sikker! Flot er det ihvertfald.

Vi slutter en dejlig dag i den fantastiske by Zwolle, med et billede af flotte sejlskibe. Vi kan virkelig godt anbefale at man besøger denne fine by, der er fyldt med historie og god stemning.

Vi kører tilbage til vores "hus" og slapper af resten af dagen med hygge og en god bog.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund.                       Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.