Sommerferie 2018.6

Ferievognen i østeuropa sommeren 2018.6

Fredag d.31.8

En meget grå dag at stå op til, men vi har heller ikke de store planer for dagen. Vi kører en tur ind til kurbyen Bad Fussing, og kigger os lidt rundt. Der er tre store thermalbade i byen, men vi holder os til den regn der kommer ned fra oven, og de 18-19 grader der præsteres i dag. Vi er også i en fin by der ligger lige et stenkast inde i Østrig, vi bor blot 1,5 km fra den østrigste grænse.

Så er vi kommet ind til den lille by i Østrig. Byen hedder: Obernburg Am Inn.

Byen er ikke særlig stor, men her på torvet er der ganske flot, også i gråvejr.

Adgang til torvet sker gennem fine små byporte.

Vi kigger op mod den ende vi kom ind på torvet.

Lidt flot Østrigsk stil?

Kan godt li' disse huse, med al den pynt på, ligner pynten på en bryllupskage.

Rigtig flotte detaljer, som man ikke ser hvor vi kommer fra.

Vi er på vej ud, hvor vi kom ind på torvet, så jeg kigger baglæns.

Kigger lige hurtigt ind i kirken vi ser på billederne af torvet, den er da meget flot.

En meget flot gammel dør, beslået med kobberplader, den er sikkert ganske gammel.

Vi kører nu ind til Bad Fussing og går en runde. Byen er en rigtig kurby, men her er ikke så mange mennesker, måske på grund af det noget våde vejr. Vi ser dog lidt af byen, inden vi vælger at køre til en by der ligger 36 km væk, der skulle være et indkøbscenter, og vi skal ha' handlet lidt ind.

Træerne her i Bad Fussing, er da veltrimmede.

Marianne står foran et af de tre kursteder i byen, godt paraplyen er opfundet.

Dem her må da elske vand?

Farvel til kurbyen, med lidt flotte blomster.

På vej over en bro, da vi skal hjem fra vores indkøbstur, ser vi denne mystiske statue.

Det er altså første gang vi møder en fyr, der rider på en kæmpe-laks. Hold da op, hvor er den da flot.

Så er vi Snart tilbage ved campingpladsen. Vi slutter dagen med hygge og en god bog i campingvognen. I morgen skal vi videre så alt er pakket ned og vognen er klar til at komme afsted.

Lørdag d.1.9

Vi kører fra pladsen kl. 10,15, og vi har planlagt at køre til Augsburg. Vi kører over mod München i et fantastisk regnvejr. Vi finder en plads der hedder: Camping am See Ludwigshof, der ligge tæt på Augsburg.

Vi må vente med at komme ind, da der er lukket til kl 15,00, og da vi endelig er kommet på plads, viser det sig at baderummene er iskolde, og de er endda helt nye. Nå men vi drikker kaffe og kører derefter ind til Augsburg, stadig i regnvejr. Vi bliver enige om at vi kører et andet sted hen i morgen, da vejret ser skidt ud, og Augsburg ikke ser så spændende ud, samt at pladsen er drønkedelig at ligge på. Vi har ikke taget billeder inde i Augsburg, da det regner ret meget.

Søndag d.2.9

Vi har overnattet her ved Augsburg på en noget kedelig plads, som i kan læse ovenover. Nu smutter vi afsted igen, vi kører til Bodensøen, og håber på at finde en bedre plads der. Kommer lige et lidt billeder fra den lads vi forlader.

Her holder vi klar til at komme afsted fra en lidt kedelig plads.

Pladsen er sikkert fin om sommeren, når der er højsæson, her er ihvertfald ganske flot. Vi lægger nu også mærke til at det virker som om priserne her i det sydlige er blevet noget højere end vi husker for blot få år siden.

Så er vi på vej, til et nyt og forhåbentligt dejligt sted.

Det varme sommervejr er vist slut for denne gang. Vi skal nu ikke klage, det har jo været ret fantastisk i år.

Vi kan da godt nyde turen mod Bodensøen, det er altid godt at komme nye steder hen.

Undervejs kan vi nyde hvad vi møder, for eksempel fine kirker i landskabet.

Byer med en masse kraner, der strutter op i luften.

Vi kører af hyggelige veje, med udsigt til flotte landskaber.

Vi holder også en lille pause, så vi kan få noget at spise, det er jo vigtigt med brændstof.

Vi ankommer til: camping Schachenhorn, ved Bodensøen kl, 16,00. Det skulle vi ikke ha' gjort. Aldrig har vi fået en dårligere modtagels på en plads før. Pladsen er en ACSI plads, og det første fyren i receptionen siger, da det er vores tur til at blive skrevet ind er: ACSI kunder, og så ryster han på hovedet, alt imens han siger at vi kun må ligge et bestemt sted. Han er meget usympatisk, og det er tydeligt at han ikke gider kunder med rabatkort.

Alt i mens vi bliver betjent, begynder han at betjene nye kunder der er kommet ind i den ret grimme reception, der er i en skurvogn.

Alt i mens vi står og venter, er der en autocamper, der er ved at bakke ind i vores campingvogn, så jeg må løbe ud og prøve at stoppe fjolset, der heldigvis "kun" rammer den på telt/samleskinnen, med et cykelhjul, så der kommer en stor sort stibe på skinnen. Utroligt at han ikke sender sin kone ud og dirigerer ham, når han ikke formår at håndtere sit køretøj. manden bliver helt ude af den, da jeg får ham stoppet, og endelig får fruen sig viklet ud af det komfortable sæde og ned på jorden, selvom det er lidt sent, når skaden er sket. Vi tager et billede af skaden/striben, og med noget besvær får jeg de oplysninger ud af ham, som er nødvendige i tilfælde af at skaden er af en karakter, der skal repareres. Det er sikkert en udlejnings-camper, så han har nok en kæmpe selvrisiko.

Nå men da vi endelig er kommet på plads, i mudderet, hvor vi ligger som på en parkeringsplads, kan jeg slappe lidt af, og kigge på omgivelserne.

Den lille strand, hvor rejsende campister har adgang. Her er fyldt med rent ud sagt lort fra ænder og andre store fugle.

Et kig op på pladsen hvor nomaderne ligger, ikke særlig hyggeligt.

Lige et par billeder fra lidt af pladsen, og Marianne, som møder en ny ven? Eller hvad?

Vi beslutter os til at gå ind i den nærliggende lille by: Ludwigshafen, der ligger en lille spadsertur fra pladsen. Vi skal finde et sted at spise, da pladsens restaurant ikke ser særlig indbydende ud. Vi har også godt af lidt motion, så afsted det går langs Bodensøen, på en lille sti.

Her er da et fint hus, der ligger ganske idyllerisk.

Vi finder en: udmærket restaurant, hvor vi spiser en glimrende middag. Senere går vi hjem til vores vogn, hvor Marianne har en lille opvask, hun gerne vil tage, mens jeg går i bad. Problemet er så bare at der ikke er varmt vand til opvasken, og folk er ret frustrerede over den ringe service. Heldigvis er der varmt vand til badet, så jeg bliver da ren og fin.

Sidste billede fra denne elendige plads, som vi kun kan fraråde andre at besøge. Håber at Fred og Wilma, Barney og Betty, med børn også slipper herfra, men desværre står De nok fastlåst her.

Mandag d.3.9

Vi står tidligt op i dag, da vi vil væk fra denne mærkværdige plads. Marianne henter varmt vand i baderummet til opvasken, da der kun er koldt vand ved pladsens opvaskeplads.

Vi smutter fra pladsen kl 9,00, vejret er diset og overskyet, med blot 16 grader, en stor forskel i forhold til den sommer vi har oplevet.

Vi skal op i nærheden af Heidelberg, til en plads der hedder: Campingpark Eberbach, og ligger i en by af samme navn, der ligge ved floden Neckar. Vi har godt 261 km, så det er ikke så langt.

Så går det afsted! vi får rullet noget med vores vogntog, men det er vel også det, det er bygget til.

I det modgående spor, er der en kø på over 12 km, og den vokser tilsyneladende mere og mere.

På et tidspunkt kører vi af motorvejen, og kører resten af vejen på hyggelige landeveje.

Vi kører i lang tid langs den smukke flod: Neckar. Her er en del sluser, så vi stopper lige ved en af dem.

Skal lige ha' Marianne med her ved sluseanlægget.

Det er ret store både, der kan sluses op og ned her på Neckar-floden.

Nogle må dog bruge rugbrødsmotoren, når de skal passere en sluse.

Selvfølgelig ligger der nogle flotte borge langs floden.

Vi ankommer til: campingpark Ebersbach, klokken 14,00. Pladsen er dog lukket til klokken 15,00 så vi går ned og udvælger os en plads, så er det nemlig klaret. Den flinke dame der ejer pladsen tager godt i mod os, da hun åbner, så det tegner godt for opholdet.

Pladsen ligger flot ved floden, og her er både hyggeligt og fint, med gode faciliteter, og gode standpladser.

Så er vi kommet godt på plads, og kan slappe af. Dejligt at være på en ordentlig plads igen.

Så slutter vi af her for i dag, og ser frem til nogle dejlige dage ved Floden: Neckar, på en meget dejlig og rolig plads. Vi skal besøge byen Heidelberg på et tidspunkt, og også den hyggelige by der ligger lige over for campingpladsen, så tak for i dag og på gensyn i morgen.

Tirsdag d.4.9

Vi står op til fint vejr, og nyder at være på en dejlig plads. Der skal vaskes lidt tøj og gøres lidt rent i "huset", og bagefter slappes der af nede ved floden. Hvad kan man da forlange mere? Selv Harry og Solveig er ude og hygge sig, med at kigge på flodpramme, og folk der knokler i robåde.

Der er nu ikke meget hjælp til oprydning i de to.

Slappe af og nyde livet, er dog ikke et problem for dem. Pyt, så går de ikke i vejen.

Udsigten er nu ret flot, over til byen.

Flodprammene fylder temmelig meget, når de kommer brusende ude på floden.

Efter frokost går vi en tur over i: Eberbach, vi skal jo røre os lidt, og hvad er så bedre, end at besøge en hyggelig by.

Ude på broen står en flot skulptur, af en med et kors, ved ikke hvem han er.

Ude på broen står også min Marianne, sammen med de smukke blomster, der oppe i luften.

Eberbach's byvåben/vartegn, er et vildsvin, så dem møder vi en del af når vi er her i byen.

Her ser da ganske flot ud, når man sådan kigger ned mod byen, efter at være kommet over broen.

Sådan et billede, oser da af nostalgi, og gamle dage.

Her er masser af god stemning, og smukke gamle huse.

Stilen holder hele vejen, med de flotte farver.

Lidt hyggelige detaljer fra byturen! der er noget med fisk på denne tur.

Byen har en gammel bymur, og flotte gamle bygninger.

Vi kan da lige vinke over til Ferievognen, her fra Eberbach, der er ikke nogen hjemme der ovre.

Lidt mere af de smukke gamle bygninger, der ligger her ud mod floden.

Et kig hen langs byen, her er meget fint, så tage endelig ned og besøg byen engang.

Marianne er klar til at forsvare byen, mod grumme indtrængere.

Hovsa! der løber da et vildsvin rundt! Byens vartegn skåret ud i jern.

Her er vi kommet til: pulvertårnet, der kan dateres tilbage til det 13 århundrede. Det står i det nordvestlige hjørne af den historiske by. Om sommeren kan man få en fantastisk udsigt ud over byens tage, og gamle bydel, samt ud over den smukke Neckar dal.

Her er et ældre relief af det flotte pulvertårn.

I Berlin er det flotte bamser/Bjørne, her i Eberbach, er det vildsvin, der pynter op i byens gader.

Et kig gennem af de hyggelige gader i Eberbach.

Detaljer i fineste udgaver, mangler her ikke, dette er da et lille kunstværk.

Vi har retning mod en flot kirke.

Nu er vi vist kommet til den helt store kirke i byen.

Kirken er meget flot indvendig også.

Orglet er da meget stilfuldt, lidt moderne i stilen, måske?

Hvad mon de her har gang i? Ser ud som om der er lidt småproblemer.

Her er igen et hus, der stikker ud, det er da flot med sådanne pynterier.

På vej ned til floden, møder vi disse to flotte biler.

Nu smutter vi hjem til Ferievognen, med et slutbillede af det historiske Eberbach.

Blomster skaber glæde, også når de er på en bro.

Nu er vi snart hjemme på pladsen, dejligt at gå tur, når man ser så meget smukt.

Mens vi sidder og hygger, ser vi et sjovt syn. En konkurrence-roer, og en hjuldamper? Vi har set meget på vores rejser rundt i verden, men en hjuldamper, der sejler om kap med en rod, det har vi nu aldrig set før.

Her må man da sige at kreativiteten er i top, sikke da et flot skiv.

Her ligger vi og har det rigtig rart. Nu vil vi slappe af resten af dagen, og lige køre ind og handle lidt ind. Vi har besluttet at vi vil spise en usund Pizza til aften, og så kan vi jo også drikke et lille glas rødvin til. Vi har 23 grader, så det er ren nydelse her i Eberbach, og vi siger da tak for at vi igen har fået sådan en dejlig dag leveret her i ferien.

Onsdag d.5.9

I dag skal vi en tur til: Heidelberg, det skulle være en fin by at besøge. Heidelberg har omkring tre millioner dagsturister hvert år, så der må jo være noget at se i den by.

Vejret viser sig igen fra sin gode side, med varme og sol, så det er oplagt at tage en tur til en fin by, vi ikke har besøgt før. Vi ankommer midt på formiddagen, efter en fin køretur langs floden, og finder et p.Hus, hvor vi kan smide bilen.

Så er vi klar til at køre, og vejret er jo glimrende til en tur ind i en flot by.

Så er bilen parkeret, og vi er på vej ind til centrum.

Marianne er altså forbavsende hurtig til at få nye venner.

Måske ham der vil være min nye ven? Han er da en stor og flot fyr.

Vi ser snart store flotte facader i bybilledet.

Her er det så, at vi finder ud af at Heidelberg består af en laaaang gågade, der er fyldt med butikker og spisesteder. Gaden går simpelthen gennem hele byen, som ligger langs floden Neckar. Vi går selvfølgelig stille og roligt ind i gaden, og må jo tage "rædslerne" (butikkerne) som de kommer.

Heldigvis kan man altid nyde et krus god kold øl, her i Tyskland.

Vi kommer simpelthen lige forbi en kirke, den skal vi lige ha' et par billeder af, den er meget flot indvendig.

Lige et enkelt mere fra kirken, håber ikke det er trals med de kirkebilleder.

Vi stikker lige snuden ind i en tilfældig gård.

Gaden er som i kan se meget lang, men også ganske hyggelig at gå igennem, når bare man ikke fristes for meget.

Man kan også finde små afstikkere ned af sidegaderne.

Flotte huse både store og ganske små fine af slagsen, ligger her side om side.

Disse fine huse er nu meget idylleriske.

Vi er gået ned til floden, og får et kig på den flotte gamle bymur med store tårne.

Sikke da en flot gammel båd, mon ikke den sejler med turister?

Et flot kig hen til den flotte gamle bro.

Udsigten den anden vej, er da også ganske god.

En fantastisk flot bro over en flod, og så lige lidt palmer, så er det perfekt.

Altes Brügge kalder man denne flotte bro, men den hedder i virkeligheden: Karl Theodor-broen-Heidelberg. Broen er en smuk "skulptur" af mursten, og smukt håndværk, men klik lige på linket, og læs om den smukke bro.

Et kig oppe fra broen, her fanger jeg igen en fisk, denne gang en gedde, der pynter flot på en restaurant.facade.

Den sjove abe, sammen med to meget små mus, står og passer på ved broen.

Her kan man se at det ikke er turister der mangler i Heidelberg, det vrimler nærmest med dem.

Et kig ud på broen. Marianne nyder vist at være her på dette smukke sted.

Der er et flot kig op til: Heidelberg castle, der ligger på et bjerg over byen.

Med dette flotte kig op af floden:Neckar, går vi ind i byen igen, og vi hopper lige over på en ny side også. Håber da at i nyder turen, rundt i denne gamle by. Heidelberg er faktisk: Tysklands ældste universitetsby, det kan i læse lidt om på linket.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.