Sommerferie 2018.9

Ferievognen i østeuropa sommeren 2018.9

Tirsdag d.11.9

Op til dejligt vejr, med 24 graders varme, det er da skønt når man er afsted på ferie. Efter morgenmaden, tænker vi at vi vil gense nogle gamle "venner", så vi kører en tur til: Thale, og: Hexentanz-platz.

Harzen er et dejligt område at køre rundt i.

Gennem hyggelige gamle byer, med flotte huse.

Selv træerne er udtryksfulde her! det er sikkert heksenes værk.

Der er nok bygget nyt, siden vi var her sidst, men det ser da lidt omvendt ud.

Her er en af "vennerne" fra sidst vi var her. Hun har ikke forandret sig spor.

Så er der lige disse to fyre! de forandrer sig heller ikke, men ser egentlig ud til at nyde tilværelsen her på pladsen.

Gad vidst, om fyren står og har lavet en date, med den frække dame?

Et kig ned over pladsen med alle turistboderne.

Udsigten oppe fra hexentanz-platz ned over Thale, er ganske flot.

Langt væk i varmedisen, kan man ane Bloksbjerg.

Vi nusser rundt og hygger os meget her på den hyggelige hexeplads. Frokosten indtager vi på et hyggeligt spisested, hvor vi kan sidde og nyde stedet og alle turisterne. Vi får selvfølgelig købt et par ting med hjem til hylderne også, det skal man jo, så man har noget at kigge på der giver minder om en dejlig tur.

Vi går lige en tur op gennem skoven, til den lille dyrepark der ligger her oppe. Vi vælger ikke at betale for at komme ind i parken, da det sikkert mest er for børn, og det er vi jo ikke mere. Vi har sikkert også set dyrene masser af gange i andre sammenhæng. Så farvel til alle hexene, og de gamle venner, nu kører vi videre og stopper lige i en by, som vi har glemt hvad hedder, men i får alligevel lidt billeder af byen, der virker meget slidt.

Det er tydeligt at turismen er gået i en stor bue uden om byen. Det gør nu ikke noget, for så får vi nogle ret autendiske billeder af tiden før murens fald.

I skal den vej! ja men så' mange tak for hjælpen, lille ven.

Man møder mange flotte, og meget sjove ting når man ruller rundt her i Harzen.

Se nu bare den lille fyr, der sidder og krammer sig lidt sammen her, han er nok lidt ensom.

Så gør vi lige et lille holdt i den by, som vi glemte hvad hedder.

Vi tager et hurtigt kig gennem den egentlig meget hyggelige by.

Her er vi kommet ind til det gamle rådhus.

Vi er gået om bag ved rådhuset, men her kan vi ikke komme videre, man er ved at rykke indmaden ud af et af de gamle huse. Man kan tydeligt se at denne by ikke er ramt af masse-turismen endnu, her er ikke et øje og husene trænger generelt til et løft.

Her et kig ned over den gamle plads, oppe fra rådhusets bagside.

Det kan man da kalde gammel stil.

Efter en tur rundt i den gamle by, kører vi gennem flotte landskaber til: Braunlage. Vi finder et hyggeligt sted til en kop kaffe, og en "lille" is-anretning. Det er nødvendigt, for der er ganske varmt, og vi er da nødt til at blive kølet lidt ned.

Som en god afslutning på en dejlig dag, kører vi gennem det flotte Harzen og op til: Torfhaus. Her kan man se over til Brocken/Bloksbjerg. Det er også muligt at nyde et eller andet godt til ganen her oppe.

Det gør vi nu ikke, men vi kigger lidt rundt i den butik, der handler med vandrer-udstyr og klatreting, men finder nu ikke noget vi lige mangler.

Afsted det går gennem det smukke Harzen.

Vi oplever at her er ganske meget skovdød, når vi kører gennem de store skovområder i Harzen.

Torfhaus, er et udsigtspunkt hvor, motorcyklister og cyklister, men selvfølgelig også bilister stopper op og nyder udsigten over til: Brocken. Her kan i højsæsonen være stopfyldt med motorcykel-folk, der kører tur rundt i det smukke landskab. her er fint både at spise og nyde en kop kaffe, så alle behov kan tilfredsstilles, ihvertfald når det er mad det gælder.

Lige et billede med hjem, af De store sten her på toppen.

Sidste billede af det kendte bjerg. Vi kører tilbage til vores campingvogn ad flotte veje og gennem hyggelige små byer i det dejligste vejr. Hjemme slapper vi af og nyder resten af dagen i fred og ro på pladsen.

Onsdag d.12.9

Hvor heldige kan man egentlig være? Vi står igen op til en dag med dejligt vejr, og sol. Vi vil i dag smutte op til:

Drei Annen Hohne, som er et af de steder, hvor: Brocken-banen kører fra.

Vi køber billetter til to personer til toppen af bjerget i et vældigt hastværk, da toget er lige ved at køre. Det bliver så lige 86 EUR, for to personer?? Jeg betaler uden lige at se prisen ordentligt, men bordet fanger, da jeg ser prisen, der i vores øjne er det rene røveri.

Nå, men vi springer på toget og tænker at vi da skal nyde turen til den pris. Det ændrer sig nu, for da konduktøren kommer, siger han at vi skal stå af? Billetterne er ikke til det tog?

Samme besked er der flere der får, så vi står af i: Schierke, og får heldigvis opklaret at der kommer et tog til os om få minutter. Det vi var sprunget på var til en gruppe pensionister, der havde booket hele det gamle tog.

Sikke et fint hus, vi ser tæt ved banen i Drei Annen Hohe.

Vi nåede ikke at tage billeder på den første station: Drei Annen Hohne, men her i Schierke har vi tid nok.

Så er vi på togtur, med en hyggelig gammel dampfutter.

Det er da råhygge, sådan at komme på tur i sådan et gammelt damptog.

Vi kører gennem en del skove, med døde træer.

Toget snor sig op af bjerget, gennem de desværre mange steder døde og fældede skove.

Det ser da lidt trøstesløs ud.

Den unge kvinde, ser også ud til at tænke over al den skovdød.

Vi kommer stille og roligt højere og højere op.

Vi passerer lige vejen op, her er der mange seje mennesker, der er gået op.

Det er med at holde ved, med den vilde fart.

Vi kan se antennerne på toppen.

Nu er vi snart på toppen af Brocken.

Vi skal lige rundt om bjerget, for at komme op på toppen.

Så er vi på toppen. Her blæser meget, men ellers er det fint vejr.

Lige et billede af udstyret her på toppen af bjerget.

Vi skal jo ha' et eller andet at spise, men det lille spisested er stopfyldt, med de pensionister der var med det første tog vi hoppede på. Vi står derfor i kø ved en pølsevogn, hvor menuen bestod af en pølse med et brød. Bagefter kigger vi lidt rundt, og tager lidt billeder her oppe fra.

Marianne står og fryser på toppen af brocken. Hun er lidt nervøs for ikke at komme med ned igen.

Udsigten er ganske fin ud over Harzen.

Man kan godt se at det har været en tør sommer, men her er nu flot.

Vi er heldige med vejret, der kunne nemt ha' været vådt og overskyet.

På vej ned til toget, kan man se at folk hygger sig trods blæsevejret.

Det er som at stå i en anden tidsalder, bortset fra den mobillos manden står og leger med.

Kan det blive meget hyggeligere.

Så er vi tilbage i: Drei Annen Hohne, og alle passagerer skal ud.

Efter den gode tur med Harzen smalspursbahne, vil vi lige køre en hurtig tur til: Goslar. Den by er vel den mest besøgte by i Harzen, og et must lige at stikke snuden ind i for lige at se de smukke huse.

Vi har som sagt været her i Harzen masser af gange, så det er kun for at genopfriske hukommelsen, og få lidt gensyns-glæde, når man er i byen. Husk at klikke på linkene, der er en masse gode oplysninger at hente i De artikler vi linker til.

På vej hen til bilen skal vi da lige sige farvel til det flotte lokomotiv, der kommer kørende i mod os.

Så er vi kommet til den dejlige by: Goslar. Nu skal vi lige en hurtig tur ind på torvet.

Goslar er en meget dejlig by, og folk har det med at hygge sig meget når de besøger byen.

Den tidligere kejserbys historie går 1000 år tilbage i tiden. På et tidspunkt var Goslar en af kristendommens vigtigste centre. Spirerne af 46 kirker og kloster gav byen en speciel silhouet og derfor fik den tilnavnet Nordens Rom. Kilde er Tysklandsguide.

Her ser vi det flotte Kämmergebäude, hvor Ridder Rahm og hans følgesvende kommer ud kl 12 (eller 9,15 og 18.

Torvet er omkranset af de flotteste huse, man kan tænke sig.

Her er husene holdt i de grå farver, men det passer sikkert til byens historie.

Vi skal lige ha' det hele med her på det smukke torv.

Hende kender jeg da! Hun ser ud til at ha' lidt travlt.

Lige et par af de smukke detaljer, som der er fyldt med, på husene her i Goslar.

Vi går videre gennem turistfælderne. Her er gode muligheder for at spendere sine penge.

Byggestilen er ganske flot uanset hvor man bevæger sig rundt i Harzen.

Når man så kigger ned af en tilfældig sidegade, så rammes man af sådan et smukt syn.

Vi går videre, vi skal lige ind i en gård, lidt henne af denne gade.

Vi smutter lige her ind, der skulle være lidt at se på.

Nåå! gamle bedstemor, skal du virkelig stå her og hænge ud, mens chefen er inde i varmen?

Marianne tager sig en lille passiar, med en ældre dame.

Her inde i den hyggelige gård, er der kunsthåndværks-butikker, men dem må i selv tage ned og se på. Vi går tilbage til torvet, og videre til vores bil. Vi skal hjem og pakke lidt ned, da vi skal hjemover i morgen.

Farvel til den dejlige by Goslar for denne gang. Vi finder hen til bilen og kører hjem til Ferievognen, efter at vi lige har fået tanket bilen op undervejs. Vi skal op og spise aftensmad på Göttingerôder Stube, som pladsens restaurant hedder. Vi bestiller menu nr 23 og 24, og modtager en dejlig middag, både veltilberedt og velsmagende.

Det kan kun anbefales at man under sig selv en god middag, når man er her på den dejlige plads.

Slut for i dag, nu skal vi lade op til turen hjem i morgen, så godnat og sov godt.

Torsdag D.13.9

Så er det nu vi skal afslutte en dejlig sommerferie. Vi kører fra Harz camp Göttingrode, kl 8,00 i overskyet vejr og blot 13 graders varme. Vi har kun 550 km hjem, så det er til at overkomme, hvis blot vi ikke rumler ind i en voldsom stau.

Farvel til en dejlig campingplads.

Vi siger farvel med et par af de flotte vægmotiver fra pladsen.

Vi nyder turen hjem-over, trafikken glider helt uden problemer.

Broen ved Hamborg er nu altid flot, set fra motorvejen.

Så skal vi lige et smut under Elben, inden sidste strækning mod Danmark.

Hvem skal nu vige, for hvem? Tror at traktoren må gøre det.

Så er der ikke langt igen, læg mærke til det flotte "tag" på himlen. Nu siger vi tak for en meget dejlig ferie og glæder os til at komme hjem til familien igen. Vi er hjemme klokken 17,00 så turen er gået fint helt uden kø, og andre fortrædeligheder.

Nu skal vi i gang med lidt af de pligter, som vi har forsømt mens vi har været på ferie. Ferievognen skal også gøres ren og tunes op til næste tur ud i verden.

Haven har vist også savnet os trods den meget tørre sommer, men heldigvis har vores søn Thomas klippet græsset et par gange, så det ikke er så langt som det før har været efter en lang ferie.

Så er jeg ude og knokle med den store plæne, selv persillen er flot grøn, så haven er kommet sig efter tørken. Nu siger vi mange tak til alle jer der gider læse om vores ture ud i verden, med vores rullende hjem. det er en fornøjelse for os at der er så mange der læser med her på rejsesiden, det er vi meget glade for. Husk at Ferievognen har en facebook-gruppe, hvor vi lægger lidt ind fra gamle ture.

På Ferievognen er der rejser fra det meste af Europa, så man kan altid finde lidt inspiration til egne ture her. Tyskland som jo er vores store naboland er et overflødighedshorn af dejlige steder man kan besøge med sit rullende hjem, og her på Ferievognen er der mange gode turbeskrivelser på netop det land, da vi altid tager os tid til at undersøge hyggelige steder, også når vi er på vej hjem fra en ferie.

Copyright. Ferievognen2. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.